معرفی ماژول ESP32 WROOM 32D
ماژول ESP32 با 2 هسته پردازنده و قابلیت اتصال از طریق Wi-Fi، بلوتوث کلاسیک و کم مصرف طیف گسترده ای از برنامه ها را شامل می شود. از شبکه های حسگر کم مصرف تا سخت ترین وظایف مانند پروژه های خانه هوشمند و اتوماسیون صنعتی، این بورد جانشین ماژول ESP8266 محسوب میشود. این تراشه دارای یک پردازنده کم مصرف است که می تواند برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده شود. برای تهیه و مشاهده لیست فروشندگان ماژول ESP32 کلیک کنید.
ادغام بلوتوث کلاسیک ، بلوتوث کم مصرف و Wi-Fi تضمین می کند که طیف گسترده ای از برنامه ها را می توان هدف قرار داد و ماژول را همه جانبه دانست: استفاده از Wi-Fi به شما امکان دامنه فیزیکی گسترده و اتصال مستقیم به اینترنت از طریق روتر Wi-Fi را می دهد، در حالی که با استفاده از بلوتوث، به کاربر اجازه داده می شود به راحتی به تلفن متصل شود یا چراغ های کم انرژی را برای تشخیص آن پخش کند.
با توجه به مستند کلی مدل میکروکنترلر ESP32 و مستند مدل ESP32 WROOM 32D، نکات قابل توجه آنها به شرح زیر میباشد:
مشخصات سخت افزاری
- پردازنده ۲ هستهای (ESP32-D0WD: dual-core Xtensa ® 32-bit LX6 MCU) با فرکانس ۸۰ تا ۲۴۰ مگاهرتز
- مقدار فلش مموری: ۴مگابایت
حافظه داخلی
- 448 کیلوبایت حافظه فقط خواندنی(ROM) برای بوت شدن و تابعهای اصلی
- 520 کیلوبایت حافظه(SRAM) برای دادهها و دستورالعملها در داخل CPU
- 8 کیلوبایت حافظه (SRAM in RTC) ای ذخیره دادهها که پردازند اصلی به آن دسترسی دارد
- 8 کیلوبایت حافظه(SRAM in RTC) که پردازنده مشترک به آن دسترسی دارد
- 1024 بیت efuse که 256 بیت آن برای ذخیره MAC و بقیه بیتها برای کاربردهای مورد نیاز کاربر رزرو است.
شرایط پیشنهادی منبع تغذیه
راهاندازی یک برنامه در ESP32
برای راهاندازی یک برنامه در ESP32، مستند شروع کار با ESP32 بصورت کامل به شرح این موضوع پرداخته است.
برخی نکات قابل توجه آن عبارتند از :
با اتصال ESP32 توسط کابل USB به کامپیوتر، از طریق dev/ttyUSB0/ امکان دسترسی برای نوشتن و خواندن بر روی ESP32 را داریم.
برای دیدن log دستگاه میتوان از screen استفاده کرد:
screen /dev/ttyUSB0115200
بعد از متصل شدن به دستگاه دکمه en بروی دستگاه را فشار دهید تا دستگاه مجددا راه اندازی شود. بعد از راهاندازی مجدد می توان دید که دستگاه اطلاعات سیستمی را نمایش میدهد.
حال اگر بخواهیم برنامهی دلخواهی را بر روی دستگاه آپلود کنیم، ابتدا باید فریمورک esp-idf را راهاندازی کنیم(طریقهی راهاندازی آن در شروع کار با ESP32 شرح داده شده است).
بعد از نصب esp-idf، با توجه به کتابخانههایی که برای ESP32 فراهم شده است، برنامهی را به زبان C می نویسیم.
حال از فریم ورک esp-idf استفاده میکنیم تا برنامه خود را کامپایل و آن را در دستگاه آپلود کنیم.
پس از آپلود برنامه در دستگاه، می توانیم مجددا با استفاده از screen به esp32 متصل شویم و نتیجه تغییرات را مشاهده کنیم.
همچنین برای نوشتن کد های مربوط به این ماژول و آپلود آن ها می توان از نرم افزار Arduino IDE استفاده کرد.
24 دیدگاه