آموزش‌های کاربردیبایگانی مطالبپروژه‌های ESP32

راه اندازی اینترنت اشیا با دستیار صوتی گوگل و الکسا توسط ESP RainMaker

در این مقاله آموزشی، ESP RainMaker رو معرفی می‌کنیم و اینکه چجوری می‌شه از اون به همراه ESP32 و Arduino IDE استفاده کرد. در این بخش از مقاله، سکوی ابری RainMaker رو با جزئیات بیشتری معرفی می‌کنیم و سعی می‌کنیم قابلیت دستیار صوتی رو بهش اضافه کنیم.

پلتفرم ESP Rainmaker

از این پروژه می‌تونین برای ساخت خانه‌های هوشمند مجهز به IoT، لوازم خانگی مجهز به فرمان صوتی، اتوماسیون خانگی و غیره استفاده کنین. حالا نگاهی به ESP RainMaker API و پیکربندی اون می‌ندازیم.


تنظیم ESP RainMaker API

انواع دستگاه‌ها

منظور از دستگاه وسیله‌ای مثل کلید، چراغ برق، ترموستات، حسگر دما و غیره است که کاربر می‌تونه کنترلش کنه. معمولاً به ازای هر گره(node) یک دستگاه وجود داره. با این حال، ESP32 می‌تونه چند تا دستگاه، برای مثال، 2 تا کلید روی یک برد داشته باشه یا اینکه می‌تونه برای دستگاه‌های دیگه مثل حسگرهای مبتنی بر بلوتوث کم‌مصرف(BLE) نقش یک پل رو بازی کنه. تمامی دستگاه‌ها در گره باید یک اسم خاص یا به صورت اختیاری یک نوع خاص داشته باشن. در ادامه،انواع  دستگاه های استاندارد و از پیش تعریف‌شده که ESP Rainmaker ازشون پشتیبانی می‌کنه رو معرفی خواهیم‌ کرد.

در پروژه قبل، از یک دستگاه کلید (کلید سخت‌افزاری یا نرم افزاری) برای خاموش و روشن کردن LED استفاده کردیم. با اضافه کردن تعریف دستگاه‌ها و پارامترهای مختلف‌شون و فراخوانی چند تابع می‌تونیم یک نوع دستگاه ایجاد کنیم.

آشنایی و راه اندازی پلتفرم ESP Rainmaker

RainMaker API با ارائه چند نوع دستگاه از پیش تعریف‌شده کارمون رو راحت‌تر کرده. این نوع دستگاه‌های استاندارد برای تعریف یک سری کارکرد خاص در برنامه های کاربردی تلفن‌های هوشمند یا ابزارهای دیگه مثل Google Assistant یا Alexa هم مفید هستن. در جدول زیر می‌تونین انواع دستگاه‌های استاندارد، پارامترهاشون، Google Assistant و Alexa Handles و آیکن‌هاشون در برنامه های کاربردی تلفن همراه رو مشاهده کنین. پارامترهایی که پررنگ هستن اجباری هستن و علامت “*” هم پارامترهای اصلی رو نشون می‌ده.

معرفی همه Device Types در پلتفرم ESP Rainmaker


سرویس‌ها

سرویس به لحاظ ساختار خیلی شبیه به دستگاه هست و اصلی‌ترین تفاوتشون اینه که سرویس در واقع یک سری عملیات هست که لزوماً کاربر نباید اونا رو ببینه. یک نمونه با ارزش هم OTA Firmware Upgrade Service هست که می‌تونه پارامترهایی مثل وضعیت (status) ، نشانی اینترنتی (URL) و غیره داشته باشه. در جدول زیر می‌تونین تمامی سرویس‌های ارائه شده رو به همراه پارامترهاشون مشاهده کنین. پارامترهایی که پررنگ هستن الزامی هستن.

معرفی انواع سرویس های ESP RainMaker

سرویس OTA (Over The Air)

سرویس OTA در ESP RainMaker یک رابط ساده داره که با استفاده از اون از راه دور می‌تونین سفت‌افزار (Firmware) ها رو در گره بروزرسانی کنید. فقط کافیه که فایل image سفت‌افزار رو در یک وب سرور امن(HTTPS) بارگذاری کنین و URL رو برای گره مشخص کنین. ESP RainMaker یک سرور میزبان تصویر سفت‌افزار و یک داشبورد وب هم داره که با استفاده از لینک زیر اون رو بررسی کنید.


سرویس زمان‌بندی

منظور از اینترنت اشیاء دستگاه‌هایی هست که به اینترنت وصل هستن و به طور طبیعی از طریق اینترنت داده‌ها (مثل دورسنجی و فرمان‌ها) رو با هم تبادل می‌کنن. با این وجود، بسیاری از حوزه‌ها، به دنبال نوعی اتوماسیون هستن که در اون دستگاه بتونه به صورت مستقل عمل کنه، برای مثال، چراغ‌ها رو ساعت 6 بعد از ظهر روشن و ساعت 11 شب خاموش کنه. ESP RainMaker برای تحقق چنین اتوماسیونی، سرویس زمان‌بندی رو معرفی کرده.


سرویس زمان

به کمک سرویس زمان هم می‌تونین از زمان شبکه یا Timezone استفاده کنیم و باید قابلیت‌هایی مثل زمان بندی دستگاه ها رو داشته باشیم. زمان شبکه معمولاً با استفاده از SNTP مشخص می‌شه. ESP RainMaker در SMTP یک لایه انتزاع(abstraction) داره و امکان تنظیم Timezone یا POSIX Timezone رو هم داره.


سرویس سیستم

با استفاده از سرویس System می‌تونیم از طریق برنامه های کاربردی تلفن همراه کارهایی در دستگاه انجام بدیم، مثلا، اون رو خاموش و روشن کنیم، ارتباط بی سیم رو بازنشانی کنیم یا به تنظیمات کارخانه برگردیم.


پارامترها

منظور از پارامتر، پارامترهای کنترل و پایش دستگاه هستن. برای نمونه می‌شه به حالت روشن/خاموش، میزان روشنایی، دمای کنونی/مورد نظر و غیره اشاره کرد. تمامی این پارامترها در دستگاه باید یک اسم خاص داشته باشن. علاوه بر این، میشه موارد دیگه‌ای مثل value، type، bounds، اطلاعات UI و غیره برای این پارامترها تعریف کرد. مقادیر پارامتر می‌تونن به صورت بولی، صحیح، اعشاری یا رشته باشن.

پارامترها هم مثل نوع دستگاه در API خیلی مهمن. در جدول زیر می‌تونین تفاوت‌ پارامترهای از پیش تعریف شده و انواع‌شون رو در RainMaker API مشاهده کنین. دونستن انواع دستگاه‌ها، استفاده از API رو راحت‌تر می‌کنه. نوع پارامتر به نوع دستگاه یا سرویس مربوطه.

معرفی تمام پارامتر های ESP RainMaker


اجزاء رابط کاربری

RainMaker API علاوه بر نوع از پیش‌ تعریف شده دستگاه‌ چند جزء رابط کاربری هم داره که در اپلیکیشن موبایلی نشون داده می‌شن. در جدول زیر اجزاء رابط کاربری و پارامترهاشون نشون داده شده. این اجزاء مشخص می‌کنن که پارامترها چجوری باید در برنامه کاربردی اجرا بشن.

معرفی تمام المان های ESP RainMaker ui


با عضویت رایگان در سایت می‌تونید ادامه مطلب رو مشاهده کنید.
این مقاله چطور بود ؟
+1
6
+1
1
+1
1
مشاهده بیشتر

محمد حسنی

حدود 3 سالی هست که در تیم سخت افزار سازان نام آور با اشتیاق به تولید محتوا مشغول هستم. علاقه شدیدی نسبت به طراحی، تحولات دنیای فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا